Panduan perjalanan COVID-19

Sumber untuk membantu anda melakukan perjalanan dengan bijak dan selamat

Bersedia untuk membuat perjalanan? Semak nasihat perjalanan COVID-19 untuk destinasi anda.

Cara kredit syarikat penerbangan berfungsi

Jika anda terpaksa membatalkan perjalanan pada 2020, anda mungkin menerima kredit syarikat penerbangan.

Menempah semula penerbangan dengan kredit syarikat penerbangan menggunakan cara yang berbeza sedikit berbanding menempah penerbangan baharu. Pelbagai perkara yang anda boleh lakukan dengan kredit anda bergantung kepada syarikat penerbangan yang anda tempah pada asalnya dan dasar kredit syarikat penerbangan tersebut. Sebelum menempah semula penerbangan anda, kami mengesyorkan anda untuk menyemak laman web syarikat penerbangan anda bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang dasar mereka.

Berikut adalah beberapa soalan lazim yang kami dengar berkenaan menempah semula penerbangan dengan kredit syarikat penerbangan.

 

Di mana saya boleh temui maklumat tentang kredit saya?

Jika syarikat penerbangan membenarkan kami untuk membantu anda menempah semula penerbangan anda menggunakan kredit anda, anda boleh temui maklumat tentang kredit anda pada halaman kupon dan kredit. Cuma log masuk dan anda akan temui maklumat yang anda perlukan.

Sesetengah syarikat penerbangan memerlukan anda untuk menempah semula menerusi mereka, meskipun anda membeli tiket asal anda menerusi kami. Jika anda tahu bahawa anda mempunyai kredit, namun tidak menemuinya pada halaman kupon dan kredit, ia berkemungkinan kerana anda perlu terus menghubungi syarikat penerbangan. Jika anda tidak menemui butiran pada halaman kupon dan kredit, pergi ke jadual perjalanan anda yang telah dibatalkan pada halaman perjalanan untuk mengetahui lebih lanjut.

Saya tidak dapat log masuk ke akaun saya untuk menggunakan kredit saya. Apa yang saya perlu lakukan?

Jika anda tidak dapat log masuk ke akaun anda, ia berkemungkinan kerana anda telah menyemak keluar sebagai tetamu. Jika anda menyemak keluar sebagai tetamu, anda boleh mengakses maklumat kredit anda dengan mendaftar akaun dengan menggunakan alamat e-mel yang sama anda telah gunakan apabila membeli tiket anda yang asal.

Adakah saya memerlukan baucar atau kupon untuk menempah semula penerbangan saya?

Anda tidak memerlukan baucar atau dokumen lain untuk menebus kredit syarikat penerbangan. Namun, jika anda tidak mempunyai akaun, anda mungkin perlu mendaftar akaun dengan menggunakan alamat e-mel yang sama anda telah gunakan apabila membeli tiket anda yang asal.

Apakah tarikh tempah selewat-lewatnya, mulakan perjalanan selewat-lewatnya dan lengkapkan perjalanan selewat-lewatnya?

Tarikh tempah selewat-lewatnya, mulakan perjalanan selewat-lewatnya dan lengkapkan perjalanan selewat-lewatnya adalah sama dengan tarikh tamat tempoh. Tarikh manakah yang diguna pakai kepada kredit anda bergantung kepada syarikat penerbangan. Anda boleh menemui sekatan tarikh untuk kredit anda pada halaman kupon dan kredit.

Saya menemui penerbangan yang lebih murah dalam talian. Mengapa saya perlu menggunakan kredit saya untuk penerbangan yang lebih mahal?

Syarikat penerbangan menentukan sekatan yang diguna pakai kepada kredit anda. Penerbangan paling murah yang anda temui dalam talian mungkin tidak layak untuk dibeli dengan menggunakan kredit disebabkan oleh sekatan ini.

Sekatan berbeza mengikut syarikat penerbangan dan mungkin berbeza mengikut laluan atau kelas tambang (misalnya, Ekonomi Asas) untuk syarikat penerbangan yang sama. Jika anda telah menerima untuk lebih daripada satu syarikat penerbangan, dasar untuk setiap kredit mungkin berbeza. Kami mengesyorkan anda untuk menyemak setiap laman web syarikat penerbangan bagi mendapatkan maklumat lanjut.

Berikut adalah contoh bagaimana pilihan penerbangan anda boleh disekat:

  • Syarikat penerbangan mana anda boleh terbang
  • Lokasi asal atau tempat berlepas
  • Destinasi yang anda ingin pergi
  • Kelas tambang manakah yang anda boleh pilih
  • Dalam kabin manakah terletaknya tempat duduk anda

Jika saya boleh mendapatkan penerbangan yang lebih murah, mengapa saya tidak boleh menyimpan perbezaan harga untuk digunakan pada penerbangan lain?

Cara kredit anda digunakan ditentukan oleh syarikat penerbangan. Sebagai contoh, sesebuah syarikat penerbangan mungkin menganggap kredit anda sebagai nilai tunai, manakala syarikat penerbangan lain hanya membenarkan penukaran untuk satu tiket untuk tiket yang lain, tanpa mengira harga pembelian asal. Berikut merupakan jenis kredit syarikat penerbangan paling lazim.

  • Nilai seperti tunai: Sesetengah syarikat penerbangan menganggap kredit syarikat penerbangan mempunyai nilai yang sama seperti tunai untuk penerbangan yang layak. Jika penerbangan baharu anda adalah pada harga yang lebih rendah, anda mungkin boleh menyimpan perbezaan harga (turut dinamakan sebagai baki) untuk digunakan pada penerbangan yang lain. Jika penerbangan baharu anda adalah pada harga yang lebih tinggi, anda mungkin perlu membayar perbezaan harga tersebut secara tunai.
  • Penukaran tiket dengan tiket: Sesetengah syarikat penerbangan hanya membenarkan anda untuk menukar satu tiket dengan tiket yang lain, tanpa mengira harga yang sebenar. Dalam kes sebegini, jika penerbangan baharu anda lebih murah, anda mungkin kehilangan nilai baki. Namun, anda masih perlu membayar perbezaan harga jika penerbangan baharu adalah lebih mahal.
  • Penukaran perjalanan tepat: Dalam sesetengah kes, tiket anda hanya layak untuk perjalanan yang sama, termasuk lokasi asal yang sama, destinasi yang sama dan kadangkala termasuk lapangan terbang sambungan yang sama.

Bolehkah saya gunakan perbezaan harga untuk menaik taraf tempat duduk saya, menambah bagasi berdaftar atau membeli item lain untuk penerbangan saya?

Secara lazimnya, anda tidak boleh menggunakan apa-apa nilai baki untuk membayar fi bagasi, naik taraf tempat duduk, kemudahan penerbangan seperti makanan atau minuman, atau perkhidmatan seperti insurans perjalanan.

Perlukah saya membayar fi perubahan?

Kebanyakan syarikat penerbangan mengetepikan apa-apa fi perubahan untuk penerbangan yang diubah atau dibatalkan akibat daripada COVID-19. Untuk maklumat lanjut, lihat Tukar atau batalkan tempahan anda.

Bagaimana cara untuk menebus kredit saya?

Untuk menebus kredit anda, mulakan dengan mengklik pautan Gunakan kredit pada halaman kupon dan kredit. Pautan ini akan membantu anda mencari penerbangan yang memenuhi semua syarat dasar syarikat penerbangan untuk menebus kredit anda.

Di mana saya boleh mengetahui lebih lanjut?

Dasar kredit syarikat penerbangan