Madinah (MED-Prince Mohammad Bin Abdulaziz) - 20 minit memandu
Restoran
Kiffa - 2 min berjalan kaki
مطعم المروة - 3 min berjalan kaki
Cafe Najd - 1 min berjalan kaki
مقهى نجد - 1 min berjalan kaki
Lavena Café - 3 min berjalan kaki
Tentang hartanah ini
Sofitel Shahd Al Madinah
Mewah bagi hotel disahkan mesra alam berdekatan Masjid Nabi
Anda boleh menantikan kedai kopi/kafe, perkhidmatan pencucian kering/dobi dan kelab kesihatan di Sofitel Shahd Al Madinah. Pastikan anda menikmati Sarapan, Makan tengah hari dan Makan malam di dua restoran di tapak. Kekal terhubung dengan akses Internet wayarles percuma dan tetamu boleh mencari kemudahan lain seperti pusat perniagaan.
Anda juga akan mendapati manfaat seperti:
Letak kenderaan sendiri (surcaj), dispenser air dan meja/kaunter hadapan 24 jam
Lif, dewan bankuet dan surat khabar percuma
Hartanah bebas asap rokok, tempat simpanan bagasi dan perkhidmatan rencam
Ulasan tetamu amat memuji tentang kakitangan yang mesra dan lokasi
Ciri-ciri bilik
Semua 469 bilik memiliki keselesaan seperti perkhidmatan bilik 24 jam dan peralatan tempat tidur premium, serta sentuhan bermakna seperti penyaman udara dan item bar mini percuma.
Lagi kemudahan termasuk:
Mentol lampu LED dan produk pembersihan mesra alam
Kelengkapan dandanan diri mesra alam, bidet dan gabungan pancuran/tab mandi
Televisyen dengan saluran satelit
Peti sejuk, kot/katil bayi percuma dan cerek elektrik
Anugerah dan gabungan
Hartanah Diperakui Eko
Hartanah ini menyertai Green Globe, iaitu sebuah program yang mengukur kesan hartanah ke atas satu atau lebih daripada yang berikut: alam sekitar, komuniti, warisan budaya, ekonomi tempatan.
Bahasa
Bahasa Arab, Bahasa Inggeris, Bahasa Filipina, Bahasa Perancis, Bahasa Hindi, Bahasa Turki, Bahasa Urdu
Tersedia di sesetengah kawasan awam: Wi-fi percuma
Tempat letak kenderaan dan pengangkutan
Tempat letak kenderaan berbumbung selamat di tapak hartanah (SAR 99 sehari)
Makanan dan minuman
1 kedai kopi/kafe
2 restoran
Restoran di tapak hartanah
Arabesque
Shahd Lounge
Ward Al Madinah
Aktiviti menarik
Kelab kesihatan
Mesra keluarga
Katil bayi percuma
Kemudahan dobi
Peti sejuk dalam bilik
Kemudahan
ATM
Dispenser air
Kedai hadiah/gerai surat khabar
Kemudahan dobi
Lokar
Meja/kaunter hadapan 24 jam
Peti besi di meja/kaunter hadapan
Surat khabar percuma di lobi
Tempat simpanan bagasi
Perkhidmatan tetamu
Kakitangan berbilang bahasa
Pengemasan (harian)
Perkhidmatan cucian kering/dobi
Perkhidmatan rencam
Pertukaran cadar (atas permintaan)
Pertukaran tuala atas permintaan
Perkhidmatan perniagaan
Bilik mesyuarat
Pusat perniagaan
Ruang persidangan
Kebolehcapaian
Jika anda mempunyai permintaan untuk keperluan kebolehcapaian tertentu, sila hubungi hartanah menggunakan maklumat pada pengesahan tempahan yang diterima selepas membuat tempahan.
Kerusi roda di tapak hartanah
Laluan ke lif mudah diakses kerusi roda
Lif (kelebaran pintu 100 sentimeter)
Meja khidmat rencam mudah diakses kerusi roda
Meja pendaftaran mudah diakses kerusi roda (ketinggian 120 sentimeter)
Mudah diakses kerusi roda (mungkin mempunyai batasan)
Permaidani nipis di dalam bilik
Lain-lain
1 bangunan
14 tingkat
Cawan boleh guna semula
Dewan bankuet
Dibina pada 2001
Hartanah bebas asap rokok
Layanan berperikemanusiaan terhadap haiwan liar yang dikurung
Ofset tahunan dibeli untuk sekurang-kurangnya 10% daripada jejak karbon
Pilihan tempat makan vegan
Pilihan tempat makan vegetarian
Pinggan mangkuk boleh guna semula
Sarapan vegetarian tersedia
Sekurang-kurangnya 80% cahaya daripada LED
Sekurang-kurangnya 80% daripada makanan bersumber tempatan
Sekurang-kurangnya 80% makanan organik
Straw minuman terbiodegradasikan tersedia
Sudu kopi terbiodegradasikan tersedia
Tiada botol minuman ringan plastik
Tiada straw minuman plastik
Tiada sudu kopi plastik
Tingkap dwilapisan
Kemudahan bilik
Bilik tidur
Katil bayi percuma
Peralatan tempat tidur premium
Bilik mandi
Berus gigi dan ubat gigi (atas permintaan)
Bidet
Gabungan pancuran mandi/tab mandi
Kelengkapan dandanan diri percuma
Kertas tandas
Pengering rambut
Sabun
Selipar
Syampu
Tuala disediakan
Hiburan
TV dengan saluran satelit
Makanan dan minuman
Air botol percuma
Bar mini berisi percuma
Cerek elektrik
Pembancuh espreso
Pembancuh kopi/teh
Perkhidmatan bilik 24 jam
Peti sejuk
Tisu dapur
Lain-lain
Kelengkapan dandanan diri mesra alam
Meja
Pancuran mandi cekap air
Pencahayaan LED
Penyaman udara (kawalan suhu)
Penyesuai elektrik
Peti besi
Produk pembersihan adalah mesra alam
Seterika/papan seterika atas permintaan
Suis jimat tenaga dalam bilik tamu
Surat khabar harian percuma
Telefon
Dasar
Daftar masuk
Masa mula daftar masuk: 16:00; Masa tamat daftar masuk: 10:00
Daftar masuk tanpa sentuh tersedia
Daftar masuk lewat tertakluk kepada ketersediaan
Fi daftar masuk lewat untuk daftar masuk antara 12:00 tengah malam dan 4:00
Umur minimum daftar masuk - 18
Daftar keluar
Daftar keluar sebelum 12:00 tengah hari
Daftar keluar tanpa sentuh tersedia
Arahan daftar masuk khas
Kakitangan meja hadapan akan menyambut tetamu ketika ketibaan di hartanah
Kad kredit yang digunakan untuk menempah tempahan perlu ditunjukkan oleh pemegang kad semasa daftar masuk bersama-sama dengan pengenalan foto yang sepadan serta aturan lain perlu diselaraskan dengan hartanah sebelum ketibaan
Untuk apa-apa soalan, sila hubungi hartanah menggunakan maklumat pada pengesahan tempahan
Kaedah akses
Kaunter hadapan dengan kakitangan
Haiwan peliharaan
Haiwan kesayangan dan haiwan perkhidmatan tidak dibenarkan
Kanak-kanak dan katil tambahan
Kanak-kanak adalah dialu-alukan
1 kanak-kanak, sehingga umur 6 tahun, boleh menginap percuma jika menggunakan katil sedia ada apabila tinggal di bilik ibu bapa atau penjaga
Katil lipat simpan/tambahan tidak tersedia
Tempat tidur bayi percuma tersedia di hartanah dengan permintaan
Jenis bayaran hartanah
Maklumat penting
Kemudahan tambahan
Bayaran letak kenderaan sendiri berbumbung: SAR 99 sehari
Yuran daftar masuk lewat untuk daftar masuk antara 12:00 tengah malam dan 4:00
Senarai di atas mungkin tidak menyeluruh. Bayaran dan deposit mungkin tidak merangkumi cukai dan tertakluk kepada perubahan.
Untuk makluman anda
Bayaran tetamu tambahan mungkin dikenakan dan berbeza mengikut dasar hartanah
Pengenalan bergambar keluaran kerajaan dan kad kredit, kad debit atau deposit tunai mungkin diperlukan semasa daftar masuk untuk bayaran sampingan
Permintaan khas adalah tertakluk kepada ketersediaan semasa daftar masuk dan boleh dikenakan bayaran tambahan; permintaan khas tidak dapat dijamin
Nama pada kad kredit yang digunakan untuk membayar caj sampingan semasa daftar masuk hendaklah sama dengan nama utama dalam tempahan bilik
Hartanah ini menerima kad kredit utama, kad debit, dan wang tunai
Hartanah ini mempunyai hak untuk melakukan prapengesahan kepada kad kredit tetamu sebelum ketibaan.
Ciri-ciri keselamatan di hartanah ini termasuk pengesan karbon monoksida, pemadam api, pengesan asap, sistem keselamatan, dan alat pertolongan cemas
Harap maklum bahawa norma budaya dan dasar tetamu mungkin berbeza mengikut negara dan hartanah; dasar yang disenaraikan diberikan oleh hartanah
Nombor Pendaftaran Hartanah 10007643
Perkara yang kami harus menyebut
Hanya orang Islam dibenarkan memasuki kota suci Mekah dan Madinah
Undang-undang tempatan mungkin menghalang tetamu tidak berkahwin daripada berkongsi bilik; adalah menjadi tanggungjawab tetamu untuk menunjukkan bukti perkahwinan, jika diminta oleh pihak hartanah
Pasangan yang ingin berkongsi bilik mesti menunjukkan bukti perkahwinan
Haiwan kesayangan dan haiwan perkhidmatan tidak dibenarkan di hartanah ini
Penarafan kebangsaan
Hartanah ini telah menerima penarafan bintang rasmi daripada Saudi Ministry of Tourism.
Hartanah juga dikenali sebagai
Al Madina Shaza
Al Shaza
Al Shaza Madina
Shaza Al Madina
Shaza Al Madina Hotel
Shaza Al Madina Hotel Medina
Shaza Al Madina Medina
Shaza Madina
Shaza Al Madina Al Madinah/Medina
Shaza Al Madina Al Madinah/Medina
Soalan lazim
Adakah Sofitel Shahd Al Madinah mesra haiwan kesayangan?
Tidak, haiwan kesayangan tidak dibenarkan di hartanah.
Berapa kos yang diperlukan untuk menginap di Sofitel Shahd Al Madinah?
Setakat 23 Jul 2025, harga yang ditemui untuk penginapan 1 malam bagi 2 dewasa di Sofitel Shahd Al Madinah pada 26 Jul 2025 bermula serendah RM 671.48, tidak termasuk cukai dan fi. Harga ini berdasarkan harga satu malam paling rendah yang ditemui dalam 24 jam yang lalu untuk penginapan dalam masa 30 hari akan datang. Harga tertakluk kepada perubahan. Pilih tarikh anda untuk melihat harga yang lebih tepat.
Berapakah fi parkir di Sofitel Shahd Al Madinah?
Letak kenderaan sendiri tersedia dengan fi sebanyak SAR99 sehari.
Apakah masa daftar masuk di Sofitel Shahd Al Madinah?
Masa mula daftar masuk: 16:00; Masa tamat daftar masuk: 10:00. Daftar masuk lewat tersedia dari 12:00 tengah malam–4:00 dengan fi.
Apakah masa daftar keluar di Sofitel Shahd Al Madinah?
Daftar keluar adalah jam 12:00 tengah hari.
Di manakah terletaknya Sofitel Shahd Al Madinah?
Terletak di Pusat Bandar Madinah, hotel mewah ini sejauh 10 minit berjalan kaki dari Masjid Abu Dharr al Ghifari dan Masjid Nabi. Kubah Hijau dan Perkuburan Al-Baqi juga dalam jarak 10 minit berjalan kaki.
Sofitel Shahd Al Madinah Ulasan
Ulasan
8.4
Sangat Baik
Semua ulasan ditunjukkan daripada pengalaman tetamu sebenar. Hanya pengembara yang telah menempah penginapan dengan kami boleh menyerahkan ulasan. Kami mengesahkan ulasan berdasarkan garis panduan kami dan menerbitkan semua ulasan, positif atau negatif.Maklumat lanjutTerbuka dalam tetingkap baharu
Penilaian 10 - Cemerlang. 281 daripada 463 ulasan
10 - Cemerlang
281
Penilaian 8 - Baik. 79 daripada 463 ulasan
8 - Baik
79
Penilaian 6 - Boleh diterima. 41 daripada 463 ulasan
6 - Boleh diterima
41
Penilaian 4 - Lemah. 26 daripada 463 ulasan
4 - Lemah
26
Penilaian 2 - Teruk. 36 daripada 463 ulasan
2 - Teruk
36
8.4/10
Kebersihan
8.6/10
Kakitangan & perkhidmatan
8.4/10
Kemudahan
8.2/10
Keadaan hartanah & kemudahan
8.4/10
Mesra alam
Ulasan
6/10 Boleh diterima
Syed
21 Mac 2024
Sukakan: Kebersihan, keselesaan bilik
Tidak sukakan: Keadaan hartanah & kemudahan
Best location.maintainance needed
i have stayed in this hotel several times before.but the hotel is not well maintained and the condition is getting worse and worse.this hotel needs serious improvement
Syed
Menginap 4 malam pada Mac 2024
10/10 Cemerlang
Syed
Mengembara bersama keluarga
2 Mac 2023
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan, keselesaan bilik
Nice location and hotel!!
I love this hotel.very near to haram.it is shaza before and renamed to shahd.but everything is the same.worth money to pay.u will get what u see in the picture.
Syed
Menginap 5 malam pada Feb 2023
6/10 Boleh diterima
Mohamed
23 Jul 2025
I booked with breakfast on Expedia but the hotel said it wasn’t so I had to pay more
Mohamed
Menginap 3 malam pada Jul 2025
10/10 Cemerlang
suhail
21 Jul 2025
It was so goood
suhail
Menginap 4 malam pada Jul 2025
4/10 Lemah
SULAIMAN
Mengembara bersama keluarga
18 Jul 2025
Tidak sukakan: Kakitangan & perkhidmatan
I writing this review while waiting for ice more than 1 hour! When I call the room service he told me hotel is full Did i mentioned they tried to scam me with 2 invoices from the official restaurant? Still waiting for the ice to arrive by the way! This is one of the worst service I've encountered in any hotel even in 3 stars hotel in some area they have better room service
SULAIMAN
Menginap 2 malam pada Jul 2025
10/10 Cemerlang
YASSER
Mengembara bersama keluarga
17 Jul 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Great service, Manager Mohammed helped me check in though I arrived 7 hours before check -time , Conceigne service was great as well as Zahed helped me book my train ticket, overall experience was wonderful
The best location. This hotel is very near the masjid. It took leas than 5 minutes to get to the ladies gate number 25. Amazing breakfast but very busy.
The hotel is now dated and in need of an upgrade, you notice this more if you come from a 5 star hotel in Mecca.
Sadia
Menginap 4 malam pada Jul 2025
6/10 Boleh diterima
NAJIB
Mengembara bersama keluarga
15 Jul 2025
Hôtel en travaux
Le wifi très faible et coupé régulièrement
NAJIB
Menginap 2 malam pada Jul 2025
10/10 Cemerlang
Asim
5 Jul 2025
Sukakan: Kebersihan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
The service was excellent.
Asim
Menginap 5 malam pada Jun 2025
10/10 Cemerlang
ZIAD, Sammamish
4 Jul 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
The musala was great , esp. in summer when it is very hot at Duhr and Asr salat !
ZIAD
Menginap 2 malam pada Jun 2025
10/10 Cemerlang
Abdulmenem
3 Jul 2025
Sukakan: Kebersihan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Nice
Abdulmenem
Menginap 2 malam pada Jun 2025
6/10 Boleh diterima
Hailan
29 Jun 2025
Hailan
Menginap 5 malam pada Jun 2025
10/10 Cemerlang
Nouh
29 Jun 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
We have a fantastic experience Thank You
Nouh
Menginap 3 malam pada Jun 2025
8/10 Baik
Nabil
28 Jun 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan
Nice place to stay
Nabil
Menginap 3 malam pada Jun 2025
10/10 Cemerlang
Huda
16 Jun 2025
Huda
Menginap 3 malam pada Jun 2025
10/10 Cemerlang
adel
20 Mei 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Front desk very helpful
adel
Menginap 1 malam pada Mei 2025
10/10 Cemerlang
Yaseer, Bolton
Mengembara bersama keluarga dan kanak-kanak
30 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Fantastic stay at this superb hotel.
Yaseer
Menginap 5 malam pada Apr 2025
6/10 Boleh diterima
Abdul
Mengembara bersama keluarga dan kanak-kanak
28 Apr 2025
Sukakan: Kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan
It was very close to the Mosque
Abdul
Menginap 4 malam pada Apr 2025
10/10 Cemerlang
Muhammed
Mengembara bersama keluarga
24 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Best Hotel.
Staff and duty Manager very helpful.
We as a family of 3 members were treated like Royalty/ were given free upgraded room/ Originally booked and paid from 19th to 24th April 2025 due to change in umrah rules in Mecca we had to check out on 22nd April earlier So we could perform our umrah in Mecca as new legislation would not allow forus to be in mecca after the 28th April and we were approved by duty manager Mohammed for the 2 day's refund.
The hotel management will go above customer Expectations to facilitate what they could.
Will always Stay at this Fabulous Hotel.
Seven Stars from us.
Muhammed
Menginap 5 malam pada Apr 2025
10/10 Cemerlang
Mohammed Jamal
Mengembara bersama keluarga dan kanak-kanak
24 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Great location 2 minutes walking to the prophets mosque.
Ample elevators to go down easily even during busy period.
Multiple shopping places and food shops very convenient.
We had the half board package, very good variety for breakfast and dinner.
Highly recommended hotel
Mohammed Jamal
Menginap 2 malam pada Apr 2025
10/10 Cemerlang
Oumar, Brooklyn
23 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan, keadaan hartanah & kemudahan
Nice hotel
Oumar
Menginap 1 malam pada Apr 2025
2/10 Teruk
Omar
Mengembara bersama keluarga dan kanak-kanak
21 Apr 2025
Tidak sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, kemudahan
Terrible expierence at this hotel, house keeping takes 8 to 10 hours to attend to you. Guest services keep making false promises. Personally would never stay here again
Omar
Menginap 6 malam pada Apr 2025
8/10 Baik
Saiqa
20 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan, keselesaan bilik
Saiqa
Menginap 4 malam pada Apr 2025
10/10 Cemerlang
Yasin
Mengembara bersama keluarga
20 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan, keselesaan bilik
Yasin
Menginap 4 malam pada Apr 2025
8/10 Baik
Pengembara yang disahkan
18 Apr 2025
Sukakan: Kebersihan, keselesaan bilik
Tidak sukakan: Kakitangan & perkhidmatan, keadaan hartanah & kemudahan
My journey at the Sofitel: very mixed feelings!
The Good: the quality of the food served at the restaurant, The front desk customer centricity.
The bad: inefficient communication/coordination within departments.
The Ugly: Dialing the customer service number (totally useless and sometimes rude). Maintenance: catastrophic, furniture falling apart.